Navratil Andrea: Énekléssel gyógyul a lélek

Navratil Andrea: Énekléssel gyógyul a lélek
2021.08.01.

Ökológusként diplomázott, de a zene és a tudomány mindig kéz a kézben járt az életében. Vidéki otthonában nincs víz és villany – előbbit forrásból hozzák nap mint nap -, azt mondja, felszabadulni igazán a lemondás által lehet. Bár magát tanárnak, nem pedig előadóművésznek tartja, a Kőfeszten énekelni fog nekünk.

Ha az ember magyar népdalt hall, többnyire azt hiszi, az énekes moldvai, széki, mindenképpen erdélyi gyökerekkel rendelkezik. Te honnan indultál, milyen közegben talált rád vagy találtad meg a népzenét?

Budapesti vagyok, nagyvárosi környezetben nőttem fel. Igaz, Zuglóban, ahol az óvodába mezítláb mentem a patakparton. Az első hatás is ott ért, mert az oviban dolgozott Sára Ferenc, a táncházmozgalom kiemelkedő alakja, úgyhogy én igen korán hiteles és hagyományos keretek között tanultam a néptáncot. Ez, és az általános iskola a meghatározó számomra, ahol hamar kitűnt a hangom a kórusból. Volt egy odaadó, remek tanár, Bujtor Ági néni, aki foglalkozni kezdett velem, de otthon is zeneszerető családi környezet vett körül. És mivel minden hétvégén kirándultunk, a hegyekben, a természetben voltunk, ez a két alapélmény meghatározta az életemet.

A természetszeretetből jött az ökológia mint hivatás, a zene pedig a szenvedélyes szerelem?

Ökológusként végeztem az egyetemen, ezután a természetvédelemben dolgoztam. Az énekléssel együtt hét évig tudtam ezt vinni. Nagyon érdekelt a kutatás, de nem ez volt az igazi szenvedélyem. Egy adott terület népdalait képes vagyok étlen-szomjan, napokig is elhallgatni. A népzene iránti szenvedély elborít, nem volt kérdés, ha választanom kell, merre menjek tovább. De a tudomány szeretete is megmaradt, a tudás fényénél megvilágítani valamit, amit még nem ismerünk, az maga a csoda.

A természet védelme, a hozzáállásod a mostani ökológiai helyzethez személyes példamutatás is, hiszen választottan egyszerű körülmények között élsz…

Valóban nincs villany és víz a házunkban, bár napelemünk lett, így valamennyi kényelem beköltözött az otthonunkba. De ez is csak annyi, amit a napsugár ad: ha nem süt, akkor jön a gyertya. Kiskoromtól elvarázsoltabb voltam mint mások, később sem voltak rám befolyással a különböző trendek, nem érdekeltek a divatmárkák, ilyesmi soha nem számított nekem. Valószínűleg ez ad egyfajta védettséget most is. Nem váltam függővé az anyagi javaktól, másfajta függőségem van: a közösségben levés. Ebből a szempontból nehéz volt az elmúlt járványos év. Visszatérve a kérdésre, persze nem kell mindenkinek víz és villany nélkül élni, de fontos végig gondolnunk az egyén felelősségét: mit dobunk ki, honnan vesszük a termékeket, az ételt amit eszünk, mennyire szolgáljuk ki a fogyasztói társadalmat a felesleges dolgok felhalmozásával. A mindig többet akaró attitűdön kell változtatni. Nem hiszek a felülről jövő, irányított szabályozásban, hatásosabb, ha a változás az egyénekben indul el, de persze az edukáció fontos. Magam is részt veszek a környezeti nevelésben húsz éve, és mivel amúgy is optimistán nézem az életet, bízom benne, hogy a mag, amit most elvetünk a legkisebbekben, meghozza a változást. Meg kell tanulnunk újra a természetben, a természet részeként élni, nem azt kihasználva. Vissza lehet nyúlni a paraszti gyökerekhez, nem árt ha tudunk kaszálni, tüzet rakni, kenyeret sütni. A hagyománytisztelet ezt is jelenti, ennek a megbecsülése lehet a túlélés záloga. A kényelem persze nagy úr, de nagyon sok szabadságfokunkat elveszi. Azt hisszük szabadságot ad, de nem. Felszabadulni mindig a lemondás által lehet.

Visszanyúlni a hagyományhoz, egyre gyakrabban felmerülő gondolat. A gyerekkori indulás után benned mi erősítette fel a népzene iránti ellenállhatatlan vágyat?

Egy koncert kapcsán indult újra a szerelem, amikor megismertem Bodza Klárát. Nála hallottam először eredeti széki gyűjtést. Két napig zokogtam, olyan elementáris erővel ért ez az organikus, élő népzene, aminek megvannak ugyan a szabályai, mégis variálható. Ott köteleződtem el egy életre, majd jó tíz évig moldvai csángó népzenével és kultúrával foglalkoztam, aztán jött a többi terület. Rengeteget jártam Erdélybe, diktafonnal gyűjtöttem a dalokat Gyimesről, Székelyföldről, a Mezőségből, Moldvából. A mélységet akkor lehet megtapasztalni, ha a forrást kutatjuk.

Születik ma népdal? Tud egyáltalán maivá válni a régi népzenei hagyomány?

Nehéz kérdés, igen is, meg nem is. Kirostálja az idő, ami nem kell. A népzene alapvetően nagyon tradicionális, konzervatív, őrzi az esszenciát, ugyanakkor valamennyire be is olvasztja azt, ami körbeveszi. És hát miről szólnak a népdalok? Érzésekről, amik nem változnak az idők során. A XXI. század emberét is ugyanazok az érzelmi hatások érik: szerelem, szeretet, bánat, traumák, elengedés, feldolgozás…

Az éneklés számodra afféle meditáció?

Mondhatjuk, egyébként jógázom és meditálok is, igaz, ez utóbbit talán szemlélődő imádságnak mondanám. Abban viszont biztos vagyok, hogy az énekléssel gyógyul a lélek.

Mennyit énekelsz naponta?

Ha nem is álló nap, de sokat. Ugyanakkor nagy szükségem van a csendre is, mert rengeteg ember közt mozgok, figyelek rájuk és valamikor töltődni is kell, gyűjteni az energiát. Én a csendből és a daltanulásból töltekezem. Nem hiszem, hogy ez utóbbit befejezem valaha, hiszen van körülbelül 300 ezer népdalunk, képtelenség a végére érni. Mindig vannak aktuális kedvenceim, most például Hideg Anna nénivel énekeltük a „Ne nézz rám, ne nevess, mert megtudják a faluban hogy szeretsz…” kezdetű dalt. Még az is lehet, hogy a Kőfeszten újra elénekeljük.

Keressétek Navratil Andreát a KŐFESZT-en, hiszen többször fog a fesztivál alatt Dúdolót tartani, mesélni, énekelni és a Trianon 100 előadás és koncerten is fellép.

Kövesse a Kőfesztet Facebookon is!

Az idei Kőfesztet a VEB2023 EKF programsorozat es a Magyar Turisztikai Ügynökség támogatja.

Vissza